מבצע! משלוח חינם עם שליח עד הבית ברכישה מעל 299 ₪

זריעת קקוסים /אורי כתריאל

גידול קקטוסים מזרעים הינו תהליך דיי פשוט, אומנם ארוך וצורך תנאים מיוחדים, אך כל מגדל בעל מוטיבציה יכול לספק אותם ולהתחיל את תהליך הגידול.

לגידול מזרעים ישנם יתרונות רבים בינהם יכולות להעשיר את מגוון הצמחים ולקבל צמחים יחודיים  על ידי מוטציות כאלה ואחרים וגם על ידי הכלאות של מספר צמחים שונים.

דוגמאות למוטציות הינם תופעות הcristata,ו – variegated, ומוטציות אחרונות ושונות

הכלאות אפשר לעשות בין מינים שכנים ויש כאלה הטוענים אף בין סוגיים, (הכלאה מעניינת שראיתי לאחרונה הינה בין צמח מסוג הLophphora לבין Turbinocarpus – ישנם ויכוחים האם ההכלאה אמיתית והאם אפשרית…). יתרונות נוספים לגידול מזרעים הם הוזלה משמעותית קבלת צמחים באופן חוקי מחול (לפי הבנתי חוקי לקבל זרעים של קקטוסים מכל העולם) וכמובן המון צמחים שאפשר להחליף או לחלק כמו בכל דבר טוב ישנם גם א החסרונות.

ובמקרה שלנו הוא קצב הגידול, הגעה לפריחה על צמחים מזרע ללא הרכבה יכול לקחת שנים רבות (לדוגמא משפחת הAriocarpus שמדובר על 10 שנים עד לפריחה ראשונה, או משפחת הAztikeum שקצב הגידול הינה מילימטר אחד לשנה!).

חסרון נוסף הינם רגישות הנבטים – רגישים יותר למחלות, טמפרטורה גבוה ושינויים דרסטים. (אבדתי נבטי Aztekium בגלל יום שרב אחד בכל האביב האחרון, אומנם המשפחה ידועה ברגישותה כנבטים, אבל יום אחד של טמפרטורה בת 36 מעלות – כ50 נבטים מתו במכה.) אבל אין צורך להבהל, אומנם הנבטים יותר רגישים – אבל עדין די “קשוחים” יחסית לצמחים אחרים ואם מקפידים על התנאים הנכונים אין שום סיבה לבהלה .

אחרי קצת תיאורי על זרעים נדבר מעט על תהליך הנביטה והתנאים שהוזכרו. – בגדול אפשר לומר כי שלושת הגורמים העיקרים המשפיעים על תהליך הנביטה הינם אור, טמפרטורה, ומים. כמובן שישנם אלפי מינים ומשפחות תחת  צבריים (קקטוסים) וישנם דרישות שונות לכל אחד מהם, אבל ההוראות הללו מתאימים לרוב המינים לדעתי… ישנם טיפולים שיכולים להעלות אחוזי נביטה כמו טבילה בחומצה גברילית, אבל גם ללא טיפולים הלו אחוזי הנביטה בדרך כלל גבוהים במקרה שהזרעים טריים (מעל 90%).

טמפרטורה – טמפרטורה אידאלית להנבטת קקטוסים היא בין 22-28 מעלות צלזיוס, הפרשי טמפרטורה בין יום ללילה בדרך כלל גם כן יעזרו לתהליך (בטבע רוב הקקטוסים נמצאים במדבריות – שם יש הפרשים גדולים בין הטמפטרורה החמה ביום לבין נפילת הטמפטורה בלילה)  – אם נשווה את זה לתנאי האקלים בארץ – ונלמד ממגדלים ותיקים הרי הזמן האופטימלי להתחלת זריעות הוא תקופות האביב – מרץ עד אפריל, תלוי בשנה.     חשוב לשמור על תנאי טמפרטורה מבוקרים עד כמה שאפשר, כמו שהוזכרנו נבטים בדרך כלל יותר רגשים.

אור – לתהליך הנביטה ולנבטים עצמם דרוש מעט מאוד אור על מנת לנבוט –גם כאן אם נדמה את הנביטה בתהליך הטבעי – זרעים יעדיפו לנבוט במקום שבעתיד יעניקו להם תנאי טובים – מקום ללא שמש ישירה של המדבר – בדרך כלל מתחת לאבנים, שיחים וכדומה. ושוב בתנאים הביתיים מקום מוצל לחלוטין בבית או בגינה ללא שמש ישירה יעשו את העבודה בצורה מושלמת –מה גם שבשיטה בה אנו משתמשים שמש תגרום לבישול הזרעים.

מים – (לחות) – המים הם לדעתי הגורם המשמעותי ביותר בתהליך הנביטה –בתנאי לחות גבוהים אחוזי הנביטה גדלים משמעותית, בטבע ברגע שזרע אוגר כמות מספקת של מים והטמפרטורה מספיק טובה יחל תהליך הנביטה, בתנאיים הבייתים אנו קצת “מרמים” ונותנים לצמחים אחוזי לחות מאוד גבוהים בשביל להוציא אחוזי נביטה מאוד גבוהים (90-100% לחות).

אחרי מספר שיטוטים אצל מגדלים וקריאה רבה ברשת השיטה הבאה היא השיטה שרוב מוחלט משתמשים בה, אם כי כל אחד משנה פה ושם, אבל הבסיס זה: הנבטה במצע בכלי שקוף ואטום, במקום מוצל.

   אז איך מתחילים?

1. בוחרים כלי שקוף שאפשר לסגור – ראיתי כבר אין ספור כלים –קופסאות אוכל, קופסאות ששמשו לאחסון “חמציצים”, קופסאות סלטים. פה הייצרתיות שולטות.

2. מכניסים לבפנים את המצע גידול – לגבי המצע, כל מגדל בונה לעצמו את התערובת, חשוב לציין כי בתהליך הנביטה עצמו להבנתי אין כל צורך בחומרי הזנה לצמח, הכל נמצא בזרע עצמו ככה שהתערובת עצמה כלל לא משנה, יצא לי להנביט בתוך פרלייט נקי לגמרי, אבל בשביל למנוע העברה של של הנבטים מגיל צעיר מומלץ לשתול בתערובת בה אתם מגדלים את הקקטוסים הבוגרים – שיתרגלו כבר מגיל קטן למצע, יש הטוענים כי הוספת כבול וורמקוליט תורמת לשמירת הלחות, לדעתי הלחות שואפת למאה בכלי הסגור.

3. חיטוי – חלק נורא חשוב!, תנאי הלחות והטפמרטורה הנמצאים בקופסת הגידול הם אופטימלים למיני פטריות, עובשים, טחב ושאר מרעין, חיטוי הקרקע דואג שבקופסא ההנבטה יגדלו לנו רק הקקטוסים שאנו רוצים, מניסיון נורא לא כיף להנביט זרעים ותוך כדאי לראות איך טחב משתלת על הקופסא .גם פה ישנם מספר שיטות עם חסרונות ויתרונות רבים, יש כאלה המשתמשים בחומרי הדברה, אני דואג להכניס את התערובת למיקרוגל למשך שתי דקות, הטמפרטורה הגבוה של האדמה הורגת הכל במצע…חשוב מאוד שמי שמשתמש בשיטה החימום לחכות שעה שעתיים עד קירור המצע עד לשלב הבא.

4. השקייה וזריעה – החלק הכיפי, משקים את הקרקע ודואגים שכל הקרקע תיהיה רטובה, אך לא יהיו עודפי מים בחלק התחתון של הכלי, לאחר מכן זורעים את הזרעים, בשל גודלם הזעיר של זרעי הקקטוסים שי כאלה שמערבבים עם חול ומפזרים במלחייה, אני מפזר אותם בעדינות עם הידים, חשוב מאוד לקטלג את הזריעות למנוע כאבי ראש עתידיים.

5. זהו אפשר לסגור הקופסא בצורה אטומה, לשים במקום מוצל וחמים, ואפשר לעזוב את הקקטוסים לשלושה חודשיים הבאים, נביטות יחלו תוך מספר ימים (אצלי השיא עומד על 48 שעות מרגע הזריעה עד נביטה ראשונה, מספרים גם על 24 שעות).  אין כל צורך לפתוח את הקופסאות, הסקרנות רק תהרוג את הנבטים –פתיחת קופסאת ההנבטה הרבה מעלה את אחוזי “כניסת” נבגי פטריות, חיות רעות ועוד דברים שאנחנו מעדיפים לשמור מחוץ לקופסא…,אין צורך להשקות והתהוות טיפות במכסה הקופסא הינה הלחות אותה רצינו לייצר…  אשמח להערות הארות תיקונים וכ’ו, המדריך נרשם על ידי אורי כתריאל (Uri katriel).אם תרצו להפיץ את המידע אנא בקשו את אישורי. פה סיימנו  

מאמרים נוספים

Uncategorized

Chimera 👹

מקור השם chimera מגיע מהגדה הchimera העיונית על מפלצת שעשויה מראש של אדם בגוף של אריה , בבוטניקההשם כימרה מתייחסת לצמח המורכב משני צמחים ממנים

Uncategorized

משפחת החלבלובים (euphoria)

תודה מיוחדת לחן הולנדר על כתיבת המאמר אהלן חברים פוסט היכרות קצר על משפחת החלבלוביים. נרחיב בנושא בפוסטים אחרים. צמחים פורחים מסודרים במשפחות, מהן יש

מדיניות משלוחים ואיסוף עצמי 

המשלוחים יוצאים בכול יום בשעות הבוקר המאוחרות (11/12). 

לערים מרכזיות לוקח ברוב המקרים יום עסקים (לא כולל שיש,שבת וחג) ולשאר הארץ 3 ימי עסקים
הזמנים הם ללא התחייבות וייתכנו עיכובים .

איסוף עצמי ממושב צרופה .
סימנתם איסף עצמי ? אנא צרו קשר לתאום מראש ! 

כל הזכויות שמורות לקקטוס מאניה 2024

לא לשכוח!
משלוח חינם עם שליח עד הבית ברכישה מעל 299 ₪