קריסטטה /cristata מונסטרוס/ monstrose ותופעות משונות

בתמונה :Lophophora williamsii cristata מהאוסף של אלרואי דבח

 זה מוח? זאת מניפה? זה סופרמן? לא, זאת קריסטטה! 

מהיא קריסטטה?

אז ככה, קריסטטה היא תופעה גנטית מיוחדת מאוד שגורמת לקודקוד הצמח להתארך וליצור צורה שרבים מתארים כצורת מניפה או מוח.

 אחת התופעות המיוחדות שמאפיינות תצורה זאת היא הפריחה. בגלל התרחבות הקודקוד בצמחים הקריסטטיים, הפרחים יופיעו לכל אורך הקודקוד ויצרו מראה מרשים ומהנה ביותר. 

למרות שישנה דעה כזאת, קריסטטה איננה תופעה ייחודית לקקטוסים וסוקולנטים אלא יכולה להופיע בכל צמח, כן, אפילו בעגבנייה! (רק שאורך החיים של עגבנייה קצר מידי בכדי שתהפוך לפריט אספנות 😜). עם זאת, ישנם צמחים שתופעת הקריסטטה נפוצה בהם יותר וישנם כאלו בהם היא ממש נדירה. ההבדל נובע בעיקר מהיקף הזריעה: קקטוסים פשוטים וקלים לגידול נזרעים בתדירות גבוהה יותר מקקטוסים נדירים וקשים יותר לגידול. בכל מקרה, צמחים קריסטטיים הם נדירים יותר והרבה פחות נפוצים כיון שהתופעה היא ספונטנית ואיננה ניתנת לשליטה.

האם ניתן ליצור קריסטטות באופן מכוון?

יש כאלו שטוענים שיש להם “שיטות סודיות” ליצור קריסטטה, אבל בפועל עוד לא ראיתי מישהו שהצליח לגרום לקקטוס או סוקולנט להתקרסטט באופן מלאכותי או מתוכנן. הדרך הבטוחה ביותר להשיג קריסטטות באופן טבעי היא חוק המספרים הגדולים: ככל שנזרע יותר הסיכוי שנקבל קריסטטות יגדל בודאות! (ניתן כמובן לקצר תהליכים ופשוט לקנות צמחים קריסטטיים).

ברוב המקרים קריסטטה תיווצר “מלידה” אך ישנם גם מקרים בהם תופעת הקריסטטה תופיע בשלב מאוחר יותר של הגדילה, בד”כ אחרי פציעה או נזק שנגרם לקקטוס. במקרים מסוימים זה פשוט קורה כחלק מתהליך הצמיחה.

במידה ותרצו להגדיל עוד יותר את הסיכויים לקבלת קריסטטה, מומלץ להאביק (לבצע הפריה) בין שני צמחים קריסטטיים מאותו הסוג. חשוב לוודא שמדובר בצמחים שגדלו מזרעים ולא ייחורים שנלקחו מאותו צמח אם. במקרה כזה, רוב הקקטוסים לא יצליחו להרבות את עצמם. לאחר מכן, נחכה בסבלנות להופעתם של הזרעים, וכשאלו יופיעו נזרע, נחכה בסבלנות ונקווה לטוב. 

תופעת הקריסטטה נחשבת למבוקשת ואהובה בעולם אספני הקקטוסים, הסוקולנטים והצמחים בכלל. אך אם לומר את האמת, לא מדובר רק באספנים, רוב מי שנתקל בצורות המיוחדות של תופעת הקריסטטה נשבה בקסמן. אפשר לראות בתמונות דוגה לאותו הצמח(mammillaria theresae) ,מימין תופעת הקריסטטה ומשמאל הצמיחה הרגילה .

monstrose/מונסטרוס

עוד תופעה מיוחדת המתרחשת בקקטוסים היא ה monstrose (מפלצתי). מונסטרוס היא תופעה גנטית שגורמת לצמח לצמוח בצורה מוזרה ומעוותת, ובחלק מן המקרים המונסטורס יתפתח גם לקריסטטה.

למונסטרוס יש כל מיני צורות גדילה אפשריות בהן הוא יכול להתפתח. יכולים להופיע עיוותים בקקטוס או צורות לא שיגרתיות של גדילה. כך לדוגמא, צמח ה mammillaria fred, שהוא מונסטרוס של mammillaria bucsana, מתפתח בצורה מוזרה ביותר כך שהצמח מאבד לחלוטין את המראה הטבעי שלו ומזכיר יותר את החלק הפנימי שלו. כמו שאפשר לראות בתמונות 

[ Mammiaria bucsana

 Mammiaria bucsana fred cristata

Mammiaria bucsana fred

 ישנן מספר תופעות מוכרות יותר של monstrose שבגלל הייחודיות שלהן קיבלו שמות משלהם:

kikko

תופעת הקיקו היא תופעה שידועה ביחוד במשפחת האסטרופיטום (asatrophytum) וניתן לזהות אותה גם בצמחים נוספים. היא מתרחשת כאשר קצוות הקקטוס צומחות בצורה מחודדת ומדורגת ובמקרים קיצוניים יותר מזכירה קצת צורה של כובע של ליצן.

 

[ 

בתמונות אפשר לראות דוגמאות לקיקו מימן לשמאל
Euphorbia horrida monstrose kikko 
Astrophytum myriostigma nudum varigata kikko
Astrophytum myriostigma nudum caespitosa kikko

פוקוריו/fukuryu

פוקוריו היא עוד תופעה נוספת הנפוצה גם היא במשפחת האסטרופיטום, ומתרחשת כאשר בדפנות הצמח מופיעות  בליטות הנראות כמו גבשושיות או סלסולים בולטים בגוף המצח. הנה כמה דוגמאות :

.

ספירליס/spiralis

הספירליס(ספירלה) גם היא תופעה מפלצתית אך פחות שגרתית. היא מוכרת בעיקר בקקטוסים מסוג cereus אך מצויה גם בסוגים נוספים ואף יתכן שהיא יכולה להופיע בכל סוגי הקקטוסים.

התופעה התפרסמה יותר בשנים האחרונות הודות לeulychnia castanea קקטוס שהצורה המפלצתית המבוקשת שלו היא הspiralis (צמח זה נחשב לנדיר מאוד ובשנים האחרונות הפך לאחד הצמחים המבוקשים ביותר בקרב אספנים). בתמונה ניתן לראות eulychnia castanea המאחד בתוכו מספר תופעות. ניתן להבחין בצורתו הקריסטטית במרכז, הזרוע הימנית ספירלית והזרוע השמאלית מונסטרוסית (חשוב לציין שהצמח הרגיל נראה שונה לחלוטין).

אינרמיס/inermis

 אינרמיס היא תופעה סופר מגניבה ומיוחדת שבה קקטוס שהוא קוצני באופן רגיל גדל ללא קוצים. זה יכול להופיע בכל קקטוס, בכולו או רק בחלק ממנו, אך בשני המקרים מדובר בתופעה יפה ומעניינת. דוגמה ניתן לראות בתמונות :

 דוגמה לcristata וinermis ctu,u mnj

 

 

סטאקר/stacker

סטאקר זאת תופעה מיוחדת שהתגלתה והוגדרה לראשונה, למיטב ידיעתי, לפני שנים אחדות (כ 7 שנים) בקקטוס ששמו myrtillocactus

תופעה זאת גורמת לקקטוס לגדול כמו מגדל כדורים. כך לדוגמא בmyrtillocactus שגדל לגובה, הגדילה מופיעה ברוב המקרים בתצורה של זרועות,  כל זרוע כחצי מטר. תופעת הסטאקר תגרום לכך שהזרועות יצמחו כמו כדורים מיניאטורים (בקוטר של כ 1-2 ס”מ) האחד על השני.

התופעה יכולה להופיע בעוד קקטוסים. ככך לדוגמא אצלנו באוסף הופיע הסטאקר גם ב gymnocalycium denudatum וגם ב tricocereus brigsii, ויצא לי אף לראות באחד האוספים סטאקר שהופיע ב pilosocereus. אני נוטה לחשוב שהתופעה קיימת גם בזנים אחרים. Myrtillocactus stacke

יש לכם  שאלה? מוזמנים ללחוץ על כפתור הווצאפ

עוד תמונות מהתופעות המוזרות להנהתכם

Lophophora fricii kikko

כאן אפשר לראות בברור את ההבדל בין הצמיחה הטבעית לבין הצמיחה המפלצתית

mammiaria un picocristatanotocactus cristata inermis notocactus cristata inermis

מאמרים נוספים

Uncategorized

Chimera 👹

מקור השם chimera מגיע מהגדה הchimera העיונית על מפלצת שעשויה מראש של אדם בגוף של אריה , בבוטניקההשם כימרה מתייחסת לצמח המורכב משני צמחים ממנים

Uncategorized

משפחת החלבלובים (euphoria)

תודה מיוחדת לחן הולנדר על כתיבת המאמר אהלן חברים פוסט היכרות קצר על משפחת החלבלוביים. נרחיב בנושא בפוסטים אחרים. צמחים פורחים מסודרים במשפחות, מהן יש

מדיניות משלוחים ואיסוף עצמי 

המשלוחים יוצאים בכול יום בשעות הבוקר המאוחרות (11/12). 

לערים מרכזיות לוקח ברוב המקרים יום עסקים (לא כולל שיש,שבת וחג) ולשאר הארץ 3 ימי עסקים
הזמנים הם ללא התחייבות וייתכנו עיכובים .

איסוף עצמי ממושב צרופה .
סימנתם איסף עצמי ? אנא צרו קשר לתאום מראש ! 

כל הזכויות שמורות לקקטוס מאניה 2024

לא לשכוח!
משלוח חינם עם שליח עד הבית ברכישה מעל 299 ₪

שבת שלום
קקטוסמאניה שומרים שבת
האתר יחזור לפעילות במוצ”ש